Z Bydgoszczy nad Brdą pozdrowienia i inne wyrazy
A przy okazji kilka ciekawych ciekawostek, migawek i przemyśleń z trasy... Trasa dziś wybitnie kolejowa, bo i z Dragacza Gł. na Bydgoszcz Gł. wybrałem się pociągiem... Co robić? Listopad! Dzień krótki, noc długa i zimna...
Celem były wiadukty nad łukowym objazdem (takim swoistym bypassem) osiedla Leśnego.
Niby brzydkie, ale jednak- nie bez powodu- warte uwagi. Różnie o nich ludzie gadają- a to, że powstały przed 1920 rokiem, a to, że dopiero po 1928 przy okazji budowy magistrali węglowej (starzy brombergerzy do dziś mówią- kolej francuska). Skłaniam się k`pierwszej wersji... Widać je na mapach sprzed 1920, choć nie było wtedy jeszcze rzeczonego bypassa- tylko ślepa bocznica.
Powstały takie cztery- od ul. Zaświat, przy Zawiszy- te dwa istnieją i te uwieczniłem na fotkach.
Kolejne na ul. Gdańskiej- przebudowany ok. 1966 i postawiony na nowo chyba w 2008.
Oraz jeden na Bielawach, przy kościele Zmartwychwstania Pańskiego. Ponieważ moje skronie dobrze już przyprósza siwizna- pamiętam jego dokładnie, nieraz po nim chodziłem, dumając nad przeznaczeniem tej tajemniczej budowli...
No, może to pewna przesada- został zburzony gdzieś tak 2010-12. Czy były przejezdne? Sprawa nie jest jasna... Zmienił się układ drogowy... Oczywiście, ul. Gdańska była na dawniej główną wylotówką na północ. Teraz ma funkcje pomocnicze, wybijając na Myślęcinek.
Jej funkcje przejęła droga 239 (kard. Wyszyńskiego/ Aleja AK). A przed jej powstaniem za Gierka- droga biegła przez ów czwarty, wyburzony niedawno wiadukt w Las Gdański- ukośnym traktem na Czarnówkę/ Jarużyn (ob. pożarówka nr 12, doskonale widoczna, ukośna kreska na mapie).
Druga droga szła za wiaduktem w lewo, na Wyszogród/ Fordonek. Nie było wtedy (powstały gdzieś w latach sześćdziesiątych/ siedemdziesiątych XX w.) ulic Inwalidów i Kamiennej.
A ściślej- resztki prawdziwej, dużo krótszej Kamiennej widać- kamienny- nomen omen- bruk między ulicami Pułaskiego a obecnym przejazdem kolejowym przy przystanku Bydg. Bielawy. Dawniej była ona wciśnięta między tory- obecne Bielawy i nieistniejącą przedłużkę od ul. Artyleryjskiej (tam kończą się dziś tory) na Wschód.
A oto dwa wiadukty w pełnej krasie- ul. Zaświat:
-przy Zawiszy:
A tak obecnie wygląda staropolska droga na Wyszogród/ Fordonek- jest to w istocie droga w lesie heh:
Tyle z Bydgoszczy, warto ją odkrywać, ja na pewno wrócę