A więc spotkaliśmy się, moim zdaniem całkiem sympatycznie i rzeczowo pogadaliśmy
, a co najważniejsze - mamy wspólne stanowisko.
Oto w zarysie to, co udało mi się nagryzmolić:
Jako temat planowanego z prezydentem spotkania ustaliliśmy:
Wiślana Trasa Rowerowa.
1. Przed spotkaniem wystąpić o projekt w wersji elektronicznej i opublikować na stronie, żebyśmy się mogli z nim odpowiednio wcześnie zapoznać.
2. Zaoferować Panu Prezydentowi pomoc w budowaniu wzorcowego systemu komunikacji rowerowej.
3. Kolejny raz podkreślić, że główną rolą dróg dla rowerów jest organizacja transportu w mieście, tak samo jak zbiorowa komunikacja miejska, samochodowa indywidualna czy piesza. Rola turystyki i rekreacji jest ważna, ale drugorzędna. Nieuwzględnienie tego w budowie WTR byłoby marnotrawstwem.
4. Zasugerować dostosowanie projektu do nazwy (rowerowa):
- rozdzielenie konstrukcyjne ruchu rowerowego od pieszego,
- wykluczenie ruchu pieszego za pomocą odpowiedniego oznakowania (co najmniej znak c-13, wtedy piesi muszą ustępować pierwszeństwa rowerzystom, jeśli obok nie ma chodnika).
5. Jeśli problemem jest brak środków, zaproponować zrezygnowanie z budowania ścieżek zbędnych, przy drogach o małym natężeniu ruchu lub drogach o ruchu uspokojonym a zamiast tego skupić się na budowaniu wzorcowych dróg dla rowerów , łączących główne dzielnice miasta.
W zakresie samego projektu WTR zasugerować, że lepiej byłoby zrezygnować z kładzenia kostki betonowej na odcinakach leśnych na rzecz wyrównania i utwardzenia nawierzchni gruntowej, a zaoszczędzone środki przeznaczyć na dostosowanie pozostałych odcinków do nowoczesnych standardów.
Inne możliwe do zasygnalizowania kwestie (jeśli będą ku temu okoliczności):
- Rozwiązanie kwestii mostu jak w Toruniu (wcześniej sprawdzić szerokość chodnika),
- Postrzeganie roweru przede wszystkim jako środka transportu,
- Skupianie się na budowaniu spójnej, głównej sieci dróg dla rowerów logicznie połączonej w całość z systemem jezdni,
- Przeprowadzenie kampanii informacyjnej na temat nowych przepisów dotyczących rowerzystów (głównie skierowanej do kierowców i dotyczącej zasad pierwszeństwa)
- Podkreślenie głównych czynników, które wpływają na wybór roweru jako środka transportu (ciągłość dróg dla rowerów, spójność, wygoda, ilość zatrzymań, segregacja ruchu, celowość).
Temat na przyszłość: Planowane inwestycje i konsultowanie ich z najbardziej zainteresowanymi (rozwój infrastruktury rowerowej jest opłacalny pod warunkiem, że zachęca ona do korzystania z niej).
To by było na tyle z bazgrołów, które starałem się jakoś do kupy poskładać. Piszcie swoje uwagi
Pamiętajcie, że tworzymy oddolną inicjatywę społeczną. Wspólnymi siłami zmieniamy rowerowe oblicze Grudziądza.
Pozdrawiam