Dlaczego asfalt?
Czasem zdarza mi się jeszcze spotkać z pytaniem "po co asfalt". Co gorsza zdarzają się nieświadome osoby, które ulegając wpływom propagandy zwolenników budowania gniotów i tandety, powątpiewają w sens wprowadzania asfaltu na drogi dla rowerów (ddr). Są jeszcze ci, którym wygodnie jest zalewać miasto materiałem, z którym walczą wszystkie środowiska rowerowe w Polsce i wycofanym już dawno przez drogowców z Zachodniej Europy. Ci trzeci zawsze chwalić kostkę będą i na to rady nie ma. Odpowiadam więc jeszcze raz na pytanie, które powinno być już dawno retorycznym:
Po pierwsze BEZPIECZEŃSTWO!!!
Najważniejszą cechą asfaltu jest duży współczynnik tarcia, który powoduje, że opona trzyma się dobrze nawierzchni. Bardzo znacząco obniża się ryzyko poślizgu i skraca droga hamowania. Kostka betonowa natomiast jest bardzo śliska nawet sucha i czysta, a w przypadku lekkiej wilgoci lub zabrudzenia przyczepność spada dramatycznie i o poślizg bardzo łatwo.
Po drugie PROMOWANIE ROWERU JAKO ŚRODKA TRANSPORTU!!
Po asfalcie jedzie się bezporównalnie lżej, nawet do 50%. Zwiększenie zużycia energii jakie wprowadza kostka powoduje spadek zasięgu roweru, a więc znacząco wpływa na wybór środka transportu przez mieszkańców.
Po trzecie CZYTELNOŚĆ DLA UŻYTKOWNIKÓW!
Kostka betonowa jest intuicyjnie rozpoznawana jako nawierzchnia chodnika. Jej stosowanie na drogach dla rowerów powoduje konflikty rowerzystów z pieszymi i nielegalnie parkującymi pojazdami.
Można by jeszcze wymienić kilka cech, ale trzy powyższe są najważniejsze ze szczególnym naciskiem na pierwszą.
Tymczasem do najczęstszych wymówek władz, urzędników i projektantów należy ROZBIERALNOŚĆ I DOSTĘP DO INFRASTRUKTURY PODZIEMNEJ, która często znajduje się pod powierzchnią ddr.
Dlaczego w takim razie nie robi się jezdni z kostki?
Czy główną funkcją ddr jest zadaszanie kabli i rur, czy bezpieczne poprowadzenie ruchu rowerowego?
Czy widział ktoś kiedyś w Grudziądzu dobrze poskładaną kostkę po wykopach?
Czy asfaltu nie da się dobrze naprawić?
i najważniejsze - § 140 pkt 1 rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, mówi jasno, że "Umieszczenie w pasie drogowym urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą [..] nie może przyczyniać się do czasowego lub trwałego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu albo zmniejszenia wartości użytkowej drogi." Zastosowanie kostki betonowej tworzy zagrożenia ryzykiem poślizgu i zmniejsza wartość użytkową drogi dla rowerów poprzez zwiększenie oporów toczenia, zatem wybór takiej nawierzchni z powodu infrastruktury podziemnej stanowi naruszenie warunków technicznych dróg publicznych.
z rowerowym pozdrowieniem
matołek