Zgadzam się Zbyszku, że nasze prawo nie chroni słabszych użytkowników dróg, a wręcz dyskryminuje, podczas gdy w innych krajach UE, w myśl zasady \"postaw na rower\", na takich przejazdach rowerzyści mają pierwszeństwo, a prawo w całej rozciągłości ich chroni. To jest logiczne i ekologiczne, a u nas prawo nakazuje nawet rowerzyście zatrzymać się lub zwolnić, aby ułatwić kierowcom samochodu wyprzedzanie. W ten sposób, to zawsze można udowodnić, że winnym potrącenia spokojnie jadącego rowerzysty jest on sam. Absurd. Sprowadza się to do tego, że rowerzyści, to niech w ogóle spadają na drzewo, bo nie mają żadnych praw, są tylko przeszkodą dla kierowców - takie zło konieczne - oto Polska. Moim zdaniem tak skonstruowane prawo buduje niewłaściwy stereotyp rowerzysty i żle ustosunkowuje innych użytkowników dróg do tych pojazdów i ich właścicieli.
Nie zgodzę się tylko z tą szczególną ostrożnością, bo kierujący pojazdem ma obowiązek zachować szczególną ostrożność w miejscach szczególnych, takich jak np. przejścia dla pieszych, przejazdy dla rowerzystów, czy skrzyżowania. Nie zapominajmy, że znak P-11 nadaje ciągłość ścieżce rowerowej, co skutkuje powstaniem skrzyżowania drogi rowerowej z jezdnią. Pomijam, że na takim skrzyżowaniu polski!! rowerzysta jest zawsze podporządkowany, ale skrzyżowanie pozostaje zawsze skrzyżowaniem. Nie wszystkie zachowania kierowców muszą być określane przepisami szczegółowymi, np. dla przejazdów dla rowerzystów. Nie ma takiej potrzeby, bo szczególna ostrożność wynika tutaj z przepisów ogólnych. Ponadto:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRÓW TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ ORAZ SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602, Nr 123, poz. 779 i Nr 160, poz. 1086 oraz z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 133, poz. 872) zarządza się, co następuje:
(...)
Rozdział 2
Znaki drogowe pionowe
(...)
§ 47.
(...)
2. Znak D-6a \"przejazd dla rowerzystów\" oznacza miejsce przeznaczone do przejeżdżania rowerzystów w poprzek drogi.
3. Znak D-6b \"przejście dla pieszych i przejazd dla rowerzystów\" oznacza występujące obok siebie miejsca, o których mowa w ust. 1 i 2.
4. Kierujący pojazdem zbliżający się do miejsca oznaczonego znakiem D-6, D-6a albo D-6b jest obowiązany zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszych lub rowerzystów znajdujących się w tych miejscach lub na nie wchodzących (wjeżdżających).
Serdecznie pozdrawiam - matematolek