10 października 2011 r. otrzymałem potwierdzenie przeczytania poprzedniej wiadomości.
Dzisiaj, tj. 12 października 2011 r. wysyłam kolejną przesyłkę do dyrekcji Zarządu Dróg Miejskich o treści:
Dzień dobry, to znowu ja
Widziałem dzisiaj jadąc z pracy, że przy układaniu kostki próbuje się nieudolnie ominąć prawo układając czerwoną kostkę szerzej w miejscu postawienia wspominanej już podpory bramki ograniczającej wysokość pojazdów na ulicy Wiślanej. Najkrócej mówiąc jest to pożałowania godny środek zastępczy, ponieaż:
1. W niczym bowiem nie poprawia bezpieczeństwa rowerzysty. Jadący ścieżką rowerzysta nie jest w stanie, zwłaszcza po zmierzchu zauważyć poszerzającej się czerwonej powierzchni, która po ciemku niczym się nie różni od szarej, więc słup i tak nagle wyrasta na drodze. Ponadto kostka betonowa jest śliska nawet sucha, a wystarczy trochę wilgoci lub pisaku aby przyczepność była prawie żadna i można wpaść w poślizg nawet przy 10 km/h (zupełnie inaczej jest w przypadku asfaltu). Wystarczy znać specyfikę poruszania się rowerzysty aby wiedzieć, że nie można od niego wymagać, aby bezpiecznie wykonywał tak karkołomne manewry.
2. W niczym nie zmienia to stanu prawnego. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej zakłada bowiem wymaganą szerokość ścieżki i chodnika w przypadku współistnienia z chodnikiem, a całość nie uległa poszerzeniu. Nadal więc ścieżka w dwóch miejscach łamie prawo, tworzy zagrożenie bezpieczeństwa i nie może być legalnie przeprowadzony jej odbiór.
Te dwa, świadomie utworzone niebezpieczne punkty nie dają się niczym usprawiedliwić, no chyba, że lenistwem urzędników. Te słupy koniecznie muszą stamtąd zniknąć. Można przecież przedłużyć tę nieszczęsną konstrukcję o tyle, żeby stanęła za chodnikiem. Ale ja mam lepszą i tańszą propozycję! Propoponuję ją skrócić i postawić na jezdni, jakieś 50 cm od krawężnika. Zaoszczędzi się na wylewaniu fundamenu a odzyskany złom po sprzedaży zwróci koszt namalowania linii na asfalcie zwężającej jezdnię. Zobaczymy co na to kierowcy
Pozostaję z poważaniem
Tomasz Kędzior