W związku z tym, ze udało nam się porozumieć z Dyrekcją Zarządu Dróg Miejskich w sprawie likwidacji absurdów w oznakowaniu jeszcze w tym roku, chciałbym możliwie szybko sporządzić listę potrzebnych zmian. Sam całego miasta nie objadę, a chciałbym, żeby jak najszybciej zaczęło się coś dziać.
Na początek lista, którą będę uzupełniał i sukcesywnie wysyłał do ZDM-u:
1. Zamiana znaków c-13/c-16 (droga dla rowerów i pieszych) na znaki c-13 w miejscach, gdzie z projektu i przekroju drogi wynika, że jest to droga tylko dla rowerów. Przypomnę, że w przypadku braku chodnika, piesi mają prawo poruszać się po takiej drodze, ale zobowiązani są ustępować pierwszeństwa rowerzystom.
- Skrzyżowanie ulic Brzeźnej i Wiślanej
- Odcinek średnicówki pomiędzy Kasprowicza a Południową (6 znaków)
2. Likwidacja nieuzasadnionych znaków B9 (zakaz wjazdu rowerów), które często odcinają rowerzystom legalny dojazd do wielu uczęszczanych miejsc:
- Wjazd na ulicę Południową od strony ronda Dmowskiego, za przejazdem kolejowym. Jest absurdalnym, aby zabraniać rowerzystom jedynego asfaltowego dojazdu do terenów wypoczynkowych. Gruntowa ścieżka rowerowa biegnąca wzdłuż Południowej powinna pozostać alternatywą, zwłaszcza, ze jest sezonowo nieprzejezdna.
- Ul. Parkowa - tu ścieżka biegnie po jednej stronie jezdni, bez zjazdów, więc przedostanie się na drugą stronę jezdni jest trudne. Nie jest to też ulica przelotowa o dużym natężeniu ruchu samochodowego.
- Ulica Wiślana od strony Brzeźnej - dojazd do alternatywnej przeprawy przez most. Dla pozostałych jest ścieżka rowerowa, z których większość rowerzystów korzysta,
3. Wprowadzenie rowerzystów do wyjątków zakazów ruchu za pomocą tabliczek T-22
- Jedyny dojazd do ścieżek rowerowych wzdłuż średnicówki od strony ul. Południowej. Biorąc pod uwagę to, co napisałem w p. 2, aby wjechać na wspomniane ścieżki rowerowe, trzeba złamać dwa zakazy,
- Ul. Toruńska w obu kierunkach - bezpieczne i uczęszczane ominięcie głównych ulic miasta. Skoro zmieszczą się tam samochody dostawcze, to i rowery.
- Góra zamkowa - teren rekreacyjny, uczęszczany przez turystów
4. Zmiana oznakowania C-13/C-16 oddzielonych linią pionową na oddzielone linią poziomą:
- Ulica Paderewskiego. W przypadku tak pogmatwanej ścieżki, zyska ona na przestrzeni, którą rowerzyści i tak świadomie lub nie wykorzystują dla własnego bezpieczeństwa i ze zwykłej dezorientacji. Dodatkowo rowerzyści zyskają klarowny wybór jazdy ścieżką lub jezdnią, a parkowanie samochodów zostanie wykluczone prawnie na całej szerokości.
- Ulica Dworcowa wraz ze zdjęciem znaków kończących ścieżkę przy każdym skrzyżowaniu,
- ul. Focha od Dworcowej do Rapackiego wraz ze zdjęciem znaków kończących ścieżkę przy każdym skrzyżowaniu,
- ul. Rapackiego od Focha do Czarnej Drogi wraz ze zdjęciem znaków kończących ścieżkę,