Pozdrówki z grudniowego Rowerowania Drogami Żelaznymi Inspirowanego (RDŻI)
Dziś na tapecie PKP Wrocki. Stacyjka na linii 209 opuszczona w 1999 roku, w pewnym oddaleniu, zatem niepodlegająca natychmiastowej degradacji. Jest klimat dawnej kolei, jak lubię
Ale, ale... spytałby kto: a czemuż to mój wzrok mapę badający padł właśnie tam, na Wrocki? Historia wiąże się z Wrockami ciekawa, acz dodajmy- jest to historia, która się nie wydarzyła...
To bowiem Wrocki w końcu sierpnia 1980 roku były stacją docelową pociągu 11599... Pociągu z Włocławka, złożonego z kilkunastu próżnych wagonów typu węglarka, wykonujących usługę dla Bydgoskiego Przedsiębiorstwa Eksploatacji Kruszyw. Takoż we Wrockach stał już skład z przeznaczeniem na Bydgoszcz Wschód, który miała podjąć lokomotywa z rozwiązywanego we Wrockach 11599...
Od początku... Skład 11599 z Włocławka został doprowadzony parowozem Ty51-214 do Otłoczyna, skąd parowóz ów odłączył się i wrócił luzem do macierzystego Torunia. Odłączył się z przyczyn nie do końca wyjaśnionych- rzekomo Ty51 był zbyt potężny na wjazd na linię 209...
Czy na pewno? Sześcioosiowy ,,gagar" ST44-607, który splotem okoliczności był wolny w Otłoczynie wcale mniejszy nie był...
Jest zatem noc, a właściwie poranek (po godzinie 4), mechanik M.R. prowadzący gagara jest na służbie już ponad 24 godziny, otłoczyńską stację spowija mrok (awaria energetyki; jakby kolejny kamyczek do lawiny)...
Węzeł toruński mimo wczesnej pory zapchany, najmniej ważny 11599 czeka na swoją kolej ułożenia drogi od kilku godzin.
Wtem! Rusza! Rusza- bez polecenia- z toru bocznego nr 4, pod zamkniętym semaforem, rozpruwa rozjazd 10, poprzez zwrotnicę 11 wjeżdża na tor 2 (lewy patrząc w kierunku Torunia). Tor niewłaściwy, na który drogę ma ułożoną (opóźniony) pasażer 5130 Toruń- Łódź Kaliska...
Zaalarmowana opadającymi przeciwciężarami automatyki kolejowej sygnalizującymi wykleszczenie rozjazdu nastawnicza nastawni wykonawczej Oc-1 telefonuje do otłoczyńskiego dyżurnego ruchu. Ten- do nastawni w Brzozie.
Za późno! W momencie rozmowy rozlega się metaliczny dźwięk zapadania bloku końcowego! Osobowy 5130 prowadzony lokiem SP45-160 minął semafor wyjazdowy z Brzozy i mknie we mgle ku swojemu przeznaczeniu z prędkością ponad 80km/h...
Otłoczyn, Brzoza, a niebawem Toruń wiedzą już, że od katastrofy dzieli ich kilka długich minut... Pociągi zbliżają się do siebie... I nic się nie da zrobić... Radiotelefony ze stopem pojawiły się na PKP dopiero w odpowiedzi na tę katastrofę... Bilans: 67 ofiar...
Wróćmy do Wrocek, spójrzmy na opuszczoną stacyjkę skąpaną w zimowym słońcu... Może za chwilę pokażą się trzy reflektory ST44-607? Historia, która się nie wydarzyła... Pociąg-widmo...
Widok od peronu. Warto zwrócić uwagę na rzeźbione miecze więźby dachowej i kuliste piorunochrony.
Widok od wyjścia; widoczny szalet. Jest też pompka typu abisynka, a nieopodal wieża ciśnień. Wieży nie obejrzałem ze względu na krótki dzień.
Autoportret (odbity) z kaflakiem
Widok na pomieszczenie kasy biletowej.