Jak zorganizować parking rowerowy i nie zmarnować pieniędzy?
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 30, czerwiec 2007 11:53
- Poprawiono: wtorek, 16, kwiecień 2019 23:08
- Opublikowano: sobota, 30, czerwiec 2007 02:00
- Matołek
- Odsłony: 9357
Jak zorganizować parking rowerowy
i nie zmarnować pieniędzy?

I tak oto, pomimo często szczerych chęci, aby dogodzić rowerzystom i zyskać wizerunek firmy wspierającej ekologię i zdrowy styl życia, firma zostaje przez rowerzystów postrzegana jako nieprzyjazna dla właścicieli ekologicznych jednośladów.

Niestety wciąż w produkcji i sprzedaży są prymitywne stojaki rowerowe, które opierają swoją zasadę działania na wkleszczaniu koła pomiędzy dwa wygięte pręty. Wynalazek ten pochodzi z dość zamierzchłych już czasów, kiedy istniało zaledwie kilka typów rowerów, które nie posiadały hamulców tarczowych, przerzutek różnej konstrukcji, drogich amortyzatorów, opon grubości motocykla i przede wszystkim kół oraz innych części mocowanych na szybkozłącza.
Zarządcy obiektów w dużej mierze sami nie korzystają z parkingów rowerowych i nigdy tego nie robili. Nieświadomi, chcąc dobrze, kupują i montują wynalazki, które świadomi rowerzyści nazywają "łamikółkami" lub "wyrwikółkami" i omijają z daleka.

Te prymitywne stojaki powodują niszczenie części rowerów - wyginają koła i zdrapują z nich lakier, obijają przednie i tylne widelce oraz piasty, zginają hamulce tarczowe oraz przerzutki. Co bardzo ważne, wyrwikółka umożliwiają dobre zabezpieczenie przed kradzieżą jedynie jednego koła. Coraz bardziej popularne są kradzieże, polegające na odpięciu koła i zabraniu całej reszty roweru - stąd nazwa "wyrwikółko". Korzystają z nich nieświadomi właściciele rowerów, lub rowerów już na tyle zniszczonych, że im ich nie szkoda.

Prawidłowy stojak rowerowy powinien umożliwić oparcie roweru oraz przypięcie do niego ramy i jednego koła pojedynczym zapięciem U-lock (kłódką szeklową) lub niedługim łańcuchem, niezależnie od typu roweru.
Stojak musi być też solidnie i trwale przymocowany do podłoża.
Warunki takie spełnia np. stojak w kształcie odwróconej litery "U". Umożliwia oparcie i przypięcie co najmniej 2 rowerów dowolnego typu - składaków, rowerów miejskich z koszykami, górskich, szosówek, fatbike i wielu innych - niezależnie od rozmiaru ramy, szerokości opony czy kształtu kierownicy. Standardowe wymiary to długość ok. 1 m, wysokość 70-90 cm, średnica rury 5-9 cm.
Jeśli potrzeba postawić więcej stojaków, zalecana jest odległość pomiędzy sąsiednimi stojakami rzędu 0,8 - 1,2 m.
Warto też wspomnieć, że są wersje stojaków do przykręcenia do podłoża na kotwy (w większości przypadków wystarczające) i do wbetonowania (droższe w montażu, ale solidniejsze).

Parking powinien stanąć w miejscu dobrze widocznym i oświetlonym, uczęszczanym przez ludzi, najlepiej tuż przy wejściu. Dobrze, jeśli miejsce to dodatkowo jest w zasięgu kamery monitoringu. Często popełnianym błędem jest stawianie parkingu w niewidocznych miejscach, z tyłu lub za rogiem budynku, na terenie oddzielonym bujną zielenią lub poza posesją (za płotem).

Warto też pomyśleć o postawieniu przy parkingu samoobsługowej stacji naprawy rowerów, która wcale nie należy do rzeczy bardzo drogich. Jeśli firma dysponuje większymi środkami na tego rodzaju cele, można pomyśleć o zadaszeniu nad parkingiem.

Oczywiście! Poniżej kilka przykładów godnych naśladowania:






Nie jesteśmy producentem ani sprzedawcą stojaków. Nie jesteśmy też w żaden sposób powiązani z żadną firmą. Jesteśmy tylko rowerowymi pasjonatami, których marzeniem jest przyjazny rowerzystom Grudziądz.
Jest wiele firm zajmujących się produkcją, sprzedażą i montażem takich urządzeń.
Aby jednak pomóc zarządcom w organizowaniu przyjaznych parkingów, w komentarzach do tego artykułu zamieszczę kilka przykładowych miejsc, gdzie można kupić prawidłowe stojaki. Nie mogę jednak zagwarantować ich jakości materiałowej czy wykonania.
W razie pytań prosimy o wpisy w komentarzach lub kontakt ze Stowarzyszeniem Rowerowy Grudziądz i/lub Pełnomocnikiem Prezydenta Grudziądza - oficerem rowerowym.
z rowerowym pozdrowieniem
Pełnomocnik Prezydenta Grudziądza – oficer rowerowy
Pełnomocnik Prezydenta Grudziądza – oficer rowerowy