Bezpieczny rowerzysta - oświetlenie roweru

Bezpieczny rowerzysta
-oświetlenie roweru-

Temat bardzo na czasie, więc przypomnijmy co i jak:

 Co jest obowiązkowe:

 Co najmniej jedno światło z przodu barwy białej lub żółtej, ciągłe lub migające.
 Co najmniej jedno światło tylne barwy czerwonej, ciągłe lub migające.
 Co najmniej jedno światło odblaskowe tylne barwy czerwonej i kształcie innym niż trójkąt.

 Jakie warunki musi spełniać oświetlenie:

 Zarówno światła jak i odblaski oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m.
 Światło nie może być zamontowane niżej niż 25 cm i wyżej niż 1,5 m.
 Światła muszą być zamontowane i włączone od zmierzchu do świtu oraz w dzień w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, np. w czasie mgły.
 Świateł należy używać na drogach publicznych, a więc zarówno na jezdni, drodze dla rowerów, jak i chodniku.

 Oświetlenie alternatywne (nieobowiązkowe):

 Białe światło odblaskowe z przodu,
 Odblaski na pedałach barwy żółtej samochodowej,
 Światła odblaskowe na kołach barwy żółtej, ale co najmniej po jednym na każdym kole,
 Pasek odblaskowy na oponie lub kole.

 Migać czy nie migać?:

 Migać ile wlezie, bo dzięki temu wyróżniamy na tle stałych i w większości silniejszych świateł samochodowych, a dodatkowo oszczędzamy baterie.

 A co z mocą oświetlenia?:

 Moc minimalna - w nocy światło ma być widoczne ze 150 m.
 Mocy maksymalnej nie reguluje żaden przepis, jednak przy obecnych mocach lampek dostępnych na rynku, pamiętajmy, żeby nie przeginać z mocą świateł skierowanych w stronę jadących czy idących z przeciwka. Zarówno zbyt słabe, jak i zbyt mocne światło może tworzyć zagrożenie bezpieczeństwa.

 Więcej artykułów o oświetleniu:

 Bezpieczny rowerzysta - bądź widoczny

Pytania? Sugestie? Zapraszamy wszystkich do dyskusji 

z rowerowym pozdrowieniem
Matołek 

Zaloguj się aby skomentować
Dodaj komentarz na Forum ( już dodano 39 ).