Infrastruktura rowerowa
Dialog na dwóch kółkach - Sprostowanie
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 14, kwiecień 2012 22:04
- administrator
Sprostowanie do artykułu dziennika Nowości
"Dialog na dwóch kółkach"

Na początek chciałbym jednak oddać Redakcji Nowości, że dnia wczorajszego, próbowano skontaktować się ze mną siedmiokrotnie, niestety telefon pozostawiony w domu uniemożliwił mi przedstawienie wersji rowerzystów. Myślę jednak, że zarówno ten artykuł, jak umówiony na poniedziałek kontakt z Redakcją Nowości pomoże dojaśnić tę sprawę :o)
Więc tak:

W zakresie "konsultacji" projektu ścieżek przy ulicy Kulerskiego - klapa z plusem :-/




Jeżeli nie zmieni się globalnie podejścia do transportu rowerowego, nie przyjmie jasnych, czytelnych i zgodnych z dobrymi praktykami standardów projektowych i wykonawczych dla miasta, które będą obowiązywać wszystkich projektantów i wykonawców, to zmienią się jedynie drobiazgi, a wyegzekwowanie właściwego wykonywania projektów będzie nierealne. Konieczne też jest opracowanie konkretnej koncepcji rozwoju transportu rowerowego w Grudziądzu i logiczne włączenie jej do polityki transportowej i przestrzennej miasta.
....
Korzystając z okazji, pragnę podziękować wszystkim, którzy wspierają mnie słowem, gestem, czynem lub nawet byciem. Dzięki Wam Drodzy Rowerzyści wiem, że to, co robię ma sens, a w swoich działaniach nie czuję się sam. Szczególne podziękowania dla Krzysia, który od samego początku do dnia dzisiejszego, wspiera mnie nieprzerwanie i motywuje do działania, a kiedy trzeba, stawia się do konfrontacji z rzeczywistością.
Ps. Najpóźniej w poniedziałek zamierzam wysłać kilka konstruktywnych sugestii, o których była mowa na wczorajszym spotkaniu w ZDM-ie. Będzie to najlepszy test praktyczny działania systemu, który właśnie zaczyna się rodzić. Z niecierpliwością czekam na efekty...
z rowerowym pozdrowieniem
administrator Grudziądzkiej Strony Rowerowej
Czytaj więcej: Dialog na dwóch kółkach - Sprostowanie
Coś na plus ((o:
- Szczegóły
- Utworzono: piątek, 06, kwiecień 2012 11:22
- matołek
Coś na plus ((o:






Jest jeszcze wiele do poprawy, ale jedno jest pewne - próbujemy zrobić coś lepiej, a to już na plus...
z rowerowym pozdrowieniem
matołek
Czytaj więcej: Coś na plus ((o:
II etap średnicówki :-?
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 03, kwiecień 2012 15:59
- matołek
Zapraszamy do wspólnej przejażdżki
II etapem trasy średnicowej :-/

z rowerowym pozdrowieniem
matołek

Czytaj więcej: II etap średnicówki :-?
Zawiadomienie do Urzędu Marszałkowskiego
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 03, kwiecień 2012 10:33
- Administrator
Co na to Urząd Marszałkowski?
Prośba o pomoc w sprawie marnowania środków Europejskiego Funduszu Regionalnego
Dzien dobry.
Serdecznie proszę o pomoc w tej sprawie lub poradę, do kogo najlepiej się z tym zwrócić, jak działać.
Z góry dziękuję za zapoznanie się ze sprawą i wszelkie działania podjęte w tej sprawie.
pozdrawiam serdecznie
Tomasz Kędzior ((o:
Załącznik PDF: Urząd Marszałkowski w sprawie WTR Grudziądz.pdf
Szanowny Panie.
Z poważaniem
Krzysztof Pokora
Kierownik
Przedstawicielstwa Urzędu Marszałkowskiego
Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Grudziądzu
Czytaj więcej: Zawiadomienie do Urzędu Marszałkowskiego
Jak w Grudziądzu powstaje Wiślana Trasa Rowerowa
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 31, marzec 2012 00:58
- Administrator
Jak w Grudziądzu powstaje
Wiślana Trasa Rowerowa

.....
Istnieje, tylko do tego trzeba chęci ze strony władz Grudziądza. Można bowiem wzorować się na pozytywnych doświadczeniach innych miast w tym temacie. Typowym rozwiązaniem jest wprowadzenie standardów zarządzeniem prezydenta i załączanie ich do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia na projekty inwestycji obejmujących infrastrukturę rowerową. Standardy takie przyjęły m.in. Kraków, Wrocław, Warszawa, Łódź, Lublin, Słupsk. Standardy mogą też zostać umocowane uchwałą Rady Miasta - takie rozwiązanie przyjął np. Toruń. Przykładowe standardy projektowe i wykonawcze dla miasta Krakowa i Wrocławia znajdują się na naszej stronie internetowej www.RowerowyGrudziadz.pl w zakładce "Łączność z ZDM". Można tam również znaleźć wiele porad doświadczonych w temacie budowy ścieżek środowisk oraz przetłumaczony na język polski podręcznik projektowania ścieżek, napisany przez zachodnioeuropejskich specjalistów w tej dziedzinie. W ostatnim liście otwartym do Prezydenta Grudziądza, ponownie zachęcam do przeniesienia tego sprawdzonego i ułatwiającego zlecanie projektów rozwiązania. Zaoferowałem również przygotowanie propozycji takiego dokumentu.
z rowerowym pozdrowieniem
administrator Grudziądzkiej Strony Rowerowej
www.RowerowyGrudziadz.pl
Czytaj więcej: Jak w Grudziądzu powstaje Wiślana Trasa Rowerowa
List otwarty do Prezydenta miasta
- Szczegóły
- Utworzono: piątek, 30, marzec 2012 16:19
- matołek
List otwarty do Prezydenta miasta
Informuję Pana, że budowa, a więc i wybór materiałów z jakich wykonana zostanie Wiślana Trasa Rowerowa na jej grudziądzkim odcinku nie nie leży w kompetencjach Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu. Pańskie pismo wraz z opinią Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zostało w dniu wczorajszym przekazane według właściwości do Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miejskiego w Grudziądzu. Informuję jednocześnie, że jeden egzemplarz pisma przekazujacego powyższą spawę do Urzędu Miejskiego został wysłany na Pański adres domowy.
Pozdrawiam
Dariusz Kuczyński
Tomasz Kędzior
ul. ***************
86-300 Grudziądz
Szanowny Panie Prezydencie.
Oglądając program informacyjny grudziądzkiej TVK SM z dnia 27 marca w którym wystąpił Pan Prezydent Sikora, zostałem pozytywnie zaskoczony stwierdzeniem redaktora, że większość budowanej trasy będzie miała nawierzchnię asfaltową. Biorąc pod uwagę, że pierwotny projekt zakładał całkowitą powierzchnię z kostki betonowej, należy uznać to za zdecydowany krok naprzód. Martwi mnie jednak wiele spraw, dlatego chciałbym skierować do Pana Prezydenta kilka zapytań:
1. Dlaczego nie można całkowicie zrezygnować z tworzywa, które jako nawierzchnia traktu rowerowego posiada wyłącznie same wady i jest powodem protestów środowisk rowerowych w całym kraju. Kostka jest niebezpiecznie śliska, uciążliwa do jazdy, kosztowna w utrzymaniu i tworzy bardzo nietrwałe powierzchnie. Nie tylko zachodnioeuropejscy specjaliści, ale również i polscy (np. GDDKiA) stanowczo odradzają stosowania kostki na drogach rowerowych, a wiele polskich miast, jak Kraków, Warszawa, Wrocław, Szczecin, Białystok, Radom, Toruń czy Lublin wprowadziły już zakaz jej stosowania.
Powodami wyboru kostki na nawierzchnię WTR z pewnością nie są:
- Trudności w pozyskaniu sprzętu do rozściełania i zagęszczania asfaltu na wąskich powierzchniach, ponieważ rosnące w ostatnich latach zapotrzebowanie zmusiło firmy budowlane do ich zakupu. Ponadto Grudziądz ma już doświadczenie w budowaniu dobrych asfaltowych nawierzchni;
- Zagrożenie związane z wjazdem ciężkiego sprzętu na skarpę, ponieważ rozściełacze i zagęszczarki stosowane do układania ścieżek mają niewielkie gabaryty i wagę;
- Koszt, ponieważ z praktyki budowlanej wynika, że nawierzchnie asfaltowe są tańsze w budowie i utrzymaniu. Jak Twierdzi Pan Dyrektor grudziądzkiego ZDM-u, jedynym składnikiem podnoszącym koszt asfaltu, jest polimer barwiący go na czerwono. Doświadczenie mówi, że firmy oferujące ten komponent potrafią podbijać cenę kilkukrotnie. Nikt ponadto nie powiedział, że asfalt musi być czerwony, bo zarówno po nim, jak po czarnym jeździ się tak samo wygodnie i bezpiecznie.
- Dostęp do infrastruktury podziemnej, ponieważ pod jezdniami też jest, a buduje się je z kilku warstw asfaltu o bardzo dużej grubości. Technologie naprawy asfaltu są tak samo rozwinięte, jak kostki. Nie jest mi również znany przypadek z Grudziądza poprawnego ułożenia wcześniej rozebranej kostki. Ponadto głównym celem budowania dróg rowerowych nie jest tworzenie zadaszenia dla kabli i rur, lecz zorganizowanie ruchu rowerowego;
- Rozbieralność, ponieważ ścieżek nie buduje się na chwilę. Rozbieralność nawierzchni, zwłaszcza w lesie, to gratka dla złodziei. Znane są przypadki kradzieży kostki, natomiast jeszcze nikt nie ukradł asfaltu;
- Estetyka i ochrona konserwatorska, ponieważ kostka betonowa nie jest ani materiałem historycznym ani szczególnie reprezentacyjnym, a uchodzi raczej za symbol tandety i złego gustu;
- Bezpieczeństwo, ponieważ kostka ma sporo niższą przyczepność od asfaltu, co zwiększa drogę hamowania i ryzyko poślizgu. Dodatkowa nieznajomość
a wręcz ignorancja projektantów i wykonawców wobec specyfiki poruszania się rowerzysty, jego potrzeb i polskiego prawa sprawia, że powstające obecnie w Grudziądzu ścieżki stają się dla rowerzystów galerią niezliczonych pułapek
i utrudnień w ruchu; - Komfort jazdy, ponieważ jazda po betonie wymaga od rowerzysty do 50% więcej energii do przejechania tego samego odcinka, co po asfalcie. Dodatkowo wibracje przenoszone przez rower są szkodliwe dla zdrowia rowerzysty. Każda kostka bowiem do prawidłowego położenia wymaga odstępu pomiędzy poszczególnymi elementami;
- Trwałość, ponieważ kostka kładziona na suchej podsypce cementowo-piaskowej zapada się i rozsuwa, powodując powstawanie jeszcze większych nierówności i wzdłużnych szczelin;
- Dobro rowerzysty, ponieważ rowerzyści od lat protestują przeciwko jej używaniu na ścieżkach.
Ważne!
Należy też pamiętać, że rozwijanie wyłącznie komunikacji samochodowej doprowadzi do zakorkowania miasta. Paradoks polega na tym, że im więcej dobrych jezdni, tym więcej ludzie używają samochodów. Każde miasto zmierza również do zwiększenia dobrobytu swoich mieszkańców, a jeśli się to udaje, oni kupują więcej samochodów i więcej nimi jeżdżą. Jeśli uda się jeszcze zwiększyć atrakcyjność miasta, to pojawi się więcej samochodów z zewnątrz. Gdy inny transport okaże się niekonkurencyjny, to miasto utonie w korkach. Dlatego właśnie trzeba zawczasu budować wygodny i bezpieczny system komunikacji rowerowej.
Jak temu zaradzić:
Ponadto należy pamiętać, że budowanie dobrej infrastruktury rowerowej, to przede wszystkim wygodne, czytelne i bezpieczne połączenie ścieżek z istniejącym systemem jezdni, a nie jak obecnie budowanie ścieżek gdzie popadnie, często zupełnie bez potrzeby.
Niniejszym zobowiązuję się do przygotowania takiego dokumentu.
Załącznik: "Opinia w sprawie typowych nawierzchni dróg dla rowerów" wydana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
z poważaniem
Tomasz Kędzior
..................................
Idzie wiosna - kwiatki rosną /o:
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 29, marzec 2012 09:43
- matołek
Czy widzieliście już najnowszy kwiatek, który wyrósł w środku nowo budowanej ścieżki rowerowej przy ulicy Hallera, tuż obok siedziby Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu? Ciekawe co na to Pan Dyrektor /o:

Czytaj więcej: Idzie wiosna - kwiatki rosną /o:
Łączność z ZDM
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 27, marzec 2012 22:39
- matołek
Zbiór materiałów, które mogą być przydatne w kontaktach z Zarządem Dróg Miejskich w Grudziądzu w sprawie infrastruktury rowerowej w naszym mieście.
Wstępna lista najpilniejszych zmian w kwestii grudziądzkich ścieżek rowerowych
Opinia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie typowych nawierzchni dróg dla rowerów (luty 2012r.)
Postaw na rower - Podecznik projektowania przyjaznej dla rowerzystów infrastruktury
Jak nie zmarnować pieniędzy na drogę rowerową - broszura Zielonego Mazowsza
Rowerowy Gdańsk, Rowerowa Polska - broszura z masą praktycznych porad od Gdańszczan
Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa
Standardy projektowe i wykonawcze dla systemu rowerowego miasta Wrocławia
Wytyczne tworzenia miejsc parkingowych dla rowerzystów opracowane we Wrocławiu
Archiwum artykułów związanych z grudziądzkimi ścieżkami rowerowymi
Korespondencja ZDM - GSR w roku 2012
Odpowiedź na Pismo nr ZDM/01/18/03/2012
- Szczegóły
- Utworzono: wtorek, 27, marzec 2012 08:37
- matołek
Światełko w tunelu (o:

Dziękując Panu Dyrektorowi za pozytywną odpowiedź, czekam na następną, w sprawie WTR.
Poniżej publikuję odpowiedź na: List otwarty do Dyrekcji Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu z dnia 18 marca 2012r.
Dzień dobry.
Powołując się na naszą rozmowę z dnia 06 października 2012 r. pragnę Pana zapewnić, że ustalenia podjęte na naszym spotkaniu są obowiazujące. Dla rozpoczęcia społecznych konsultacji, mających na celu wyeliminowanie niedogodności dla rowerzystów, które wystepują na istniejących już ścieżkach rowerowych i wypracowania wzorców dla ich uniknięcia podczas realizacji przyszłych inwestycji w infrastrukturę rowerową, proponuję zaplanować jeden dzień w kwartale do spotkań w naszej siedzibie. Ze wzgledu na skromną bazę lokalową proszę, by delegacja reprezentująca grudziądzkich rowerzystów składała się maksymalnie z trzech osób.Nasi pracownicy z Działu Inwestycji i Inżynierii Ruchu będą do Państwa dyspozycji w określonym przez Was dniu i czasie, w godzinach pracy Zarządu Dróg Miejskich. Informuje jednocześnie, że wydałem polecenie dokonania kompleksowej kontroli oznakowania drogowego ścieżek rowerowych. Zaplanowaliśmy również odnowienie oznakowania poziomego na wszystkich traktach rowerowych, gdzie zakończył się juz okres gwarancyjny. Dla ułatwienia parkowania rowerów w najbardziej uczęszczanych przez rowerzystów miejscach, Zarząd Dróg Miejskich przeznaczył z tegorocznego budżetu środki finansowe na zakup dziesięciu dwustanowiskowych stojaków rowerowych typu DUO. Stojaki te umożliwiają zablokowanie przy nich zarówno koła jak i ramy pojazdu. Takie rozwiązanie uniemożliwi kradzież pojazdu z pozostawieniem na miejscu zdarzenia zablokowanego w stojaku przedniego koła, jak równiez znacznie utrudni potencjalną dewastację zaparkowanych przy nich jednośladów. Aktualne jest również moje zapewnienie o umieszczeniu na oficjalnej stronie internetowej Zarządu Dróg Miejskich linku do Grudziądzkiej Strony Rowerowej.Przedmiotowy link zostanie zamieszczony na naszej stronie w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2012 r. Oczekuję na propozycje terminów cyklicznych spotkań, wyrażając jednocześnie zgodę na publikację powyższych treści na łamach Grudziądzkiej Strony Rowerowej.
Z poważaniem
Jarosław Murgała
Czytaj więcej: Odpowiedź na Pismo nr ZDM/01/18/03/2012
WTR betonową tandetą?
- Szczegóły
- Utworzono: sobota, 24, marzec 2012 08:12
- matołek
Czy Grudziądz ośmieszy się
Wiślaną Trasą Rowerową z kostki betonowej?

...A może widział ktoś w Grudziądzu urzędnika, odpowiedzialnego za tworzenie ścieżek, który na codzień jeździ rowerem i korzysta ze swoich tworów? Jeśli tak, dajcie cynk, chętnie poznam jego opinię...
Tomasz Kędzior
ul. **************
86-300 Grudziądz
Dyrekcja Zarząd Dróg Miejskich w Grudziądzu
ul. gen. J. Hallera
86-300 Grudziądz
Ponadto proszę o potwierdzenie, czy dana przez Pana Dyrektora Jarosława Murgałę obietnica o zaprzestaniu używania do budowy ścieżek rowerowych kostki betonowej na rzecz pożądanego przez rowerzystów asfaltu zostanie wprowadzona w życie i czy obejmie ona planowaną budowę Wiślanej Trasy Rowerowej. Żywię wielką nadzieję, że Grudziądz nie ośmieszy się przed ogólnopolskim i europejskim środowiskiem rowerowym, budując ścieżkę o znaczeniu europejskim ze znienawidzonego przez rowerzystów i odradzanego przez specjalistów tworzywa.
Niniejsze pismo jest listem otwartym, opublikowanym dla zainteresowanych tematem rowerzystów. Zwracam się z prośbą o zgodę na opublikowanie otrzymanej odpowiedzi w niezmienionej formie, za wyjątkiem mojego adresu zamieszkania, który zostanie zastąpiony gwiazdkami.
Załącznik: "Opinia w sprawie typowych nawierzchni dróg dla rowerów" wydana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Tomasz Kędzior
...........................
Czytaj więcej: WTR betonową tandetą?
List otwarty do Dyrekcji ZDM-u
- Szczegóły
- Utworzono: niedziela, 18, marzec 2012 22:12
- Matołek
List otwarty do
Dyrekcji Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu
Tomasz Kędzior
ul. *********
86-300 Grudziądz
Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu
Dzień dobry.
Zbliża się wiosna, czyli czas, w którym pełną parą ruszają wszelkie prace remontowe i budowlane. Powołując się na naszą rozmowę z dnia 6 października 2011 r., (szczegóły spotkania: Jest nadzieja na konsultacje społeczne ) chciałbym zapytać, czy ustalenia podjęte na tym spotkaniu są nadal aktualne, a dane przez Pana Dyrektora obietnice pozostają w mocy? W szczególności mam na myśli wypracowanie systemu konsultacji społecznych mających na celu zastopowanie wprowadzanych od lat absurdalnych rozwiązań związanych z ruchem rowerowym w Grudziądzu.
Myślę, że nie budzi wątpliwości stwierdzenie, że ścieżki rowerowe powinny być budowane z myślą o rowerzystach i dla rowerzystów. Niestety do chwili obecnej tak nie jest. Każdy praktykujący rowerzysta, który ma odrobinę wiedzy na temat prawidłowego organizowania sieci rowerowej nie może oprzeć się wrażeniu, że ścieżki budowane w Grudziądzu mają dwa cele, mianowicie pozbycie się rowerzystów z jezdni przy jednoczesnym wywiązaniu się z obowiązku tworzenia ścieżek rowerowych. Ścieżki budowane są byle jak, z byle czego i byle gdzie, a jak już pojawią się prawidłowe materiały i technologie, to nieprzemyślane rozwiązania czynią ścieżkę niebezpieczną, uciążliwą lub wręcz bezużyteczną.
W tym miejscu chciałbym również zwrócić szczególną uwagę na to, że poruszanie się rowerami po mieście jest gałęzią transportu miejskiego, tak samo jak komunikacja samochodowa, miejska oraz piesza i powinna być rozwijana w myśl zrównoważonego transportu i rozwoju miasta. Jeżeli oprzemy system wyłącznie na motoryzacji, to system wcześniej, czy później się załamie, nie wspominając o kwestii zanieczyszczenia środowiska, w którym wszyscy żyjemy. To jest samonakręcający się mechanizm: więcej dobrych i wygodnych jezdni - więcej chętnych do jeżdżenia, więc korki nie znikną. Całego miasta nie da się zaasfaltować.
Pamiętajmy też, że człowiek, który przesiada się na rower, zwalnia miejsce na parkingu i w korku. Dodatkowo nie hałasuje i nie zatruwa środowiska, a jeździć może nim niemal każdy, od dziecka do osób starszych. Aby jednak zachęcić ludzi do wsiadania na rower, trzeba budować bezpieczne i wygodne warunki do poruszania się po mieście. Ważne! Infrastruktura rowerowa, to nie tylko ścieżki, ale przemyślane połączenie z systemem jezdni już istniejącym. Można więc w sposób przemyślany ułatwiać transport rowerowy korzystając z elementów już istniejących. Trzeba tylko chcieć...
W osobnym załączniku przesyłam listę o którą Pan prosił, największych bolączek budowanych przez nasze miasto ścieżek.
Zwracam się z prośbą o możliwie szybką odpowiedź i jednocześnie proszę o możliwość opublikowania otrzymanej odpowiedzi w niezmienionej formie (za wyjątkiem mojego adresu zamieszkania) na łamach Grudziądzkiej Strony Rowerowej.
Tomasz Kędzior
Pismo w wersji PDF
Załącznik w wersji PDF
Czytaj więcej: List otwarty do Dyrekcji ZDM-u